Skip to content

Jyske Bank version 1.5

bin.asp.jpg

Jyske Bank har netop lavet om på sin filialindretning, sit internetdesign og sin præsentation af sine produkter. Bortset fra de ledsagende reklamefilm, som er en variation af Punkt 1s om muligt endnu mere irriterende film, er der grund til at anerkende Jyske Banks indsats for at fjerne oplevelsen af, at en bank skal være som et iskoldt styrtebad, man skal hurtigt ind og ud af. Bankens indretning er blevet mere venlig og imødekommende. Det er internetdesignet også. Produkterne er pakketeret, så de fortæller om en kendt brugssituation (fx ny bil, ferie), og er lige til at tage ned fra en hylde. Og der er mulighed for at lære mere om produkterne i fred og ro på skærme i banken, eller ved at snakke med en sælger. For en virksomhed i en branche, hvor den faglige og adfærdsmæssige standard sættes af Danske Bank, er dette et meget stort skridt i en anden retning.

Fundamentet for det, Jyske Bank gør, har baggrund i bankens vision og strategi:

Jyske Bank skal være Danmarks mest kundevendte bank. Derfor er det vores vision at være den bank, der rådgiver om økonomi på den mest individuelle og personlige måde, og som i forbindelse med rådgivningen viser ægte interesse for kunderne. For at realisere denne vision har vi valgt en strategi, der går ud på, at kunderne skal opfatte Jyske Bank som et synligt anderledes alternativ med hensyn til blandt andet distributionskanaler, produkter, indretning og kommunikationsformer.

Danske Bank er bankvendt. Der er Nordea også. For dem er deres egne processer vigtigere end kunderne. Så Danmarks trediestørste bank får ikke vanskeligt ved at blive et synligt anderledes alternativ gennem sit nye design. Og redesignet af filialerne er så gennemført, at dér vil kunderne kunne opleve, at Jyske Bank fremtræder anderledes. I det synlige og i den kropslige oplevelse. Bag det synlige er forskellene mindre. For vel er produkterne pakketeret anderledes, men indholdet i pakkerne ligner det, man kan få hos konkurrenterne. Netbanken er undtagelsen. Den er selv efter redesignet bankverdenens svar på en 3 gears traktor med rødt metalsæde. Og derfor helt unik.

Nøgleordet i Jyske Banks strategi er “kundevendt”. Kundevendt betyder i Jyske Banks nye design, at man venliggør sig over for kunderne. Det betyder ikke, at man inddrager kunderne og deres kompetencer. Kunderne er objekter for et venlighedsprojekt: Hvis kunderne synes banker er som kolde styrtebade, så kan de få latte hos Jyske Bank. Hvis kunderne synes, det er uhyggeligt at tale om gæld over en skranke, kan de få hjemlige omgivelser. Hvis kunderne ikke kan forstå produkterne, kan de få dem i pakker efter brugssituationer, de kender fra deres egen hverdag. Det er branding version 1.0, men med betydelige forbedringer.

Men “kundevendt” er altså først og fremmest en drejning, en vending, det er ikke et udgangspunkt i kunderne. Jyske Bank ser fortsat sine kunder som nogen, der skal håndteres. Ikke som nogen, der har ressourcer, man kan alliere sig med til at udvikle forretningen. Eller til at gøre markedsføringen mere autentisk eller mindre råbende, som Trine-Maria rigtigt påpeger.

Hvad kommer der så til at ske nu i Jyske Bank? Jeg gætter på, at vi vil komme til at se flere detailhandelsgreb: Januarudsalg, søndagsåbent, specialdesignede produkter fra eksterne finansdesignere, etc. Der er helt klart konkurrencekraft at hente her. Meget endda. Især fordi konkurrencesituationen i Danmark ikke kalder på revolutioner. Lige nu.

Men det er svært ikke at tænke på en version 2.0, når nu så meget af resten af verden går den vej. Altså laver business, hvor kunderne er en integreret del i den forretningsmæssige udvikling og værdiskabelse. Og banker er kæmpe hubs for talent: Jyske Bank har vel 50.000 dygtige aktieinvestorer, men de er hemmelige. Ligesom de 50.000 erfarne husombyggere. Og de 50.000 snedige forældrekøbserfarne. Og de 50.000 omhyggelige seniortilværelsesplanlæggere. Der er simpelthen mere talent- og erfaringsmasse blandt kunderne. Og det bliver stort set ikke udnyttet idag.

Så, Jyske Bank har gjort meget synlige fremskridt i branding 1.0-verdenen. Og der er mere at hente her, for banen er stort set fri – de store konkurrenter vil hellere være opdragelsesanstalter end detailhandlere. Men 2.0-verdenen venter: For hvis man ville lave en ægte kundeorienteret bank idag, så ville de oplagte scenarier ikke ende i et koncept, der parrer Magasin med Baresso. Man ville have svært ved at undgå at se kundernes kompetencer og potentialer til at bidrage aktivt til værdiskabelsen. Man ville have svært ved ikke at interessere sig for distribueret tilstedeværelse. Og man ville slet ikke satse på en museumsklar netbank.

{ 20 } Comments

  1. Søren Reipurdt | 2006/09/25 at | Permalink

    Jeg har set reklamen for jydskebank og var ikke imponeret. Man skulle tro at reklamebranchen er løbet tør for nye ideer.

    Jydske bank bruger konceptet fra Punkt 1.
    Louis Nielsen bruger konceptet og pigen fra De gule sider.

    Er man så bange for at lave noget nyt?

    Men for at vende tilbage til Jydske bank. Det er da flot at man bruger mange millioner på at få et nyt image og prøve på at blive mere jordnær og en ven af folket, comeon jeg tror nok folk ved hvad en bank står for og at “folket” måske syntes at de i stedet for at bruge de mange penge på reklame burde sætte deres gebyr ned.

    Farverne som Jydske bank har brugt på deres nye hjemmeside er efter min personlige opfattelse ikke særligt vellykket.

    Den lysgrønne i venstreside læner sig formeget op af ATP´s grundfave og deres mørkgrønne standard farve forsvinder i den alt for mørkegrå bjælke.

    Måske kan Claus Buhl komme med en logisk forklaring på dette valg?

    Det som jeg godt kunne tænke mig at få undersøgt er at de har valgt at ligge en knap i toppen af venstreside med ordvalget START. Her vil den rutineret surfer se sammenhænget med knappen og jydske netbank, men jeg tror også at der er mange der tror at det er et link til forsiden! Vi får se.

    Om dette tiltag fra Jydske bank skaffer nye kunder, det tror jeg næppe. Folk kigger på hvor kan man få det billigste lån og så kommer det andet længre ned i rækken.

    Held og lykke

  2. Rasmus | 2006/09/25 at | Permalink

    Da jeg så reklamen tænkte jeg:

    “Hvad sker der hvis jeg stiller mig ved det bordfodboldbord med en kammerat i mere end 10 minutter”

    Jeg giver det følgende chance-fordeling:

    1. Jeg bliver venner med dem i banken – 0%
    2. Nogen prøver at føre en normal samtale med mig – 0%
    3. Jeg får studie-ordningstilbuddet ind for 10 min – 90 %
    4. Jeg bliver bedt om at gå efter 10 min – 99 %

    Jeg vil prøve det snart

  3. Trine-Maria | 2006/09/25 at | Permalink

    Fantastisk analyse Claus – min egen var nok mere træt og lidt mindre konstruktiv, men så er det jo godt at blogosfæren er befolket af kloge bankkunder! Nu venter vi bare på, at bankerne også opdager, at kunderne er kloge :-)

    Og apropos det, hvis Rasmus eller andre bloggere er friske kan vi da mødes i JB til en bordfodbolds-kamp?

    Vi kunne så optage det på video og lave en film, der opfordrede folk til selv at møde op i bestemte filialer på bestemte dage – og så lave en landsdækkende JB turnering?

    Gad vide hvor lang tid der ville gå før JB opdagede at kunderne var i gang med selv at forandre deres forhold til banken? (Og jeps – jeg ER kunde, så jeg HAR betalt for kaffen!)

    Nå men det var bare en tanke :-)

  4. Jakob | 2006/09/26 at | Permalink

    Jeg er helt klart med på idéen om en rullende bordfodboldturnering i JB. Især efter at have prøvet på at skifte bank og finde ud af, at deres politik går ud på at være sætte unge slipsefyre til at være nedladende over for akademikere, som er ledige og betaler af på studiegælden og derfor ikke har et rådighedsbeløb, der gør dem (mig) interessante… altså lige ind til man står med jobbet.

    Så lad os finde en afdeling og en dato og lade batterierne til kameraet op! Mit mål er at få et polititilhold til samtlige Jyske Bank-afdelinger i Storkøbenhavn!!

  5. Claus Buhl | 2006/09/26 at | Permalink

    Igennem de sidste 15 år har jeg arbejdet som rådgiver for forskellige finansielle virksomheder. Og en af de ting, som jeg altid har arbejdet meget med, er at få de finansielle virksomheder til at passe på med (1) at undervurdere deres kunder og (2) at passe på med at undervurdere den modvilje, mange kunder har over for dem.

    Jeg synes jeres indlæg her meget godt illustrerer, at selv når en bank forsøger at modernisere sit forhold til sine kunder, som Jyske Bank gør, så bliver det mødt med modstand.

    Men som I kan læse af min anmeldelse af Jyske Banks nye design, så er jeg faktisk positiv over for det, banken forsøger at gøre. Og jeg tror faktisk at verden bliver en lille smule bedre af, at virksomheder prøver at komme deres kunder i møde på mere moderne vilkår. Og jeg mener også, at fysiske rammer betyder noget. Skranker betyder noget. Mangel på skranker betyder noget andet. Som er bedre end det, der var før. Som I også kan læse, så mener jeg, at bankerne kunne gå endnu videre end det, Jyske Bank nu har gjort. Til fordel for dem selv. Og til fordel for deres kunder.

    Så jeg synes, at et forsøg på at dekonstruere Jyske Banks moderniseringsforsøg er en dead end. Der er ingen værdi i i hverken skræmte bankdamer eller polititilhold. Til gengæld ville der være værdi i at lave en løsning på den situation, som Jakob beskriver, og som jeg selv kan genkende. Og som i mit tilfælde gjorde at jeg skiftede bank. Og at den bank, jeg forlod, har mistet kassen på det, fordi jeg siden fik arbejde, hus, familie, virksomheder etc. – En rådgivning, der ender i en sur kunde og i tab for banken, er der værdi i at ændre. Og penge i at lave om.

    Vi lever i en 2.0 verden. Og innovation, som virkelig rykker, kommer sjældnere og sjældnere inde fra de etablerede virksomheder. De skal have ideer tilført udefra. Fx fra deres kunder. Og jeg ser Jyske Banks design som en åben dør. Som I kan gå ind af og gøre grin med. Eller tage som anledning til at få løst nogle af de problemer, som gør bankkunder indebrændte.

  6. Trine-Maria | 2006/09/26 at | Permalink

    Hov, hov – min intention (med at foreslå en bordfodbold-turnering) var ikke hverken polititilhold eller at lave skandale. Mit mellemnavn er konstruktiv :-)

    Min intention var at demonstrere for JB at deres åbenhed er et modeord de har fået af et reklamebureau – jeg kunne jo sagtens tage fejl og opleve at jeg faktisk lærte dem at kende og blev gladere for min bank – af oplevelsen. Men du har ret – jeg tvivler – også selv om jeg ved fra min egen tid i et pensionsselskab, at der ER mennesker ansat i den finansielle sektor!

    Derudover ærgrer det mig at de deltager så lidt i samtalerne. Nogen burde sende dem en e-mail om at der blogges om deres initiativ – så de kunne forklare og forsvare sig lidt.

    Jeg tror selv, at bankfilialer er den gamle model. Jeg kommer aldrig nede i banken og jeg tror det er ligemeget, hvordan de ser ud – jeg gider ikke “kigge forbi” andet end på nettet, hvor jeg primært leder efter nogen jeg kan spørge om noget (eller altså et telefonnummer, så jeg kan ringe til dem, for der er jo typisk ingen mennesker på bankernes hjemmesider).

  7. Claus Buhl | 2006/09/26 at | Permalink

    Godt ord igen. Men jeg tror altså du undervurderer Jyske Bank og medarbejdernes engagement i ‘den anderledes bank’, og at du overvurderer reklamebureauets adgang til direktionsgangen. Det er lang tid siden at reklamebureauer kunne lave den slags omfattende ændringer udefra-og-ind. Til gengæld er det tidens ånd at lade medarbejderne være med til at ændre virksomheden.

    Jeg tror også, at du undervurderer betydningen af den fysiske verden. Ligesom dig kommer jeg heller aldrig i filialen. Men der er altid masser af mennesker dernede, når jeg så kommer. Og de rene virtuelle banker får først luft under vingerne, når de lærer at have distribueret tilstedeværelse, så der er et investeringsunivers på euroinvestor.dk, et finansieringsunivers på bilbasen.dk etc.

  8. Trine-Maria Kristens | 2006/09/28 at | Permalink

    Jeg er helt enig i den distribuerede tilgang – og også enig i, at der er mennesker der går i banken – jeg savner bare stadig en sandsynliggørelse af at en fisk (FISK) på væggen, et slag bordfodbold og et abonnement på Bo Bedre er det, de ældre der kommer i banken, efterspørger (for vi kan vel blive enige om at de unge ikke kommer i bankernes filialer?)

    Det ville kun glæde mig, hvis ændringerne var initieret af medarbejderne – men hvorfor skal det så være så ens i alle filialerne? Er alle medarbejderne ens? Er filialerne ens? Er kunderne ens?

  9. Rasmus | 2006/09/28 at | Permalink

    Jeg er meget glad for min bank og jeg synes egentlig at de er utroligt søde ved mig. Jeg kan mærke at de tænker på at de ikke skal skræmme mig. Det er utroligt rart. Jeg skifter ikke bank foreløbig, fordi jeg godt kan lide at blive behandlet godt.

    Nu tager jeg ned og tester om de også behandler mig godt i Jyske Bank.

  10. Rasmus | 2006/09/28 at | Permalink

    Jeg er meget fokuseret på bordfoldbold fordi jeg spiller meget.

    Derfor har jeg nogen praktiske betragtninger i måske ikke helt tager for givet.

    De fleste borde larmer som Oktoberfest når man spiller på dem.

    Det sidste man vil have i en bank er vel Bier-halle-larm.

    Så min betragtning er som jægerne der ser en action-film:

    De skudte falder lidt unaturligt.

    Filmen kan stadig være god.

    NU har jeg travlt

  11. Rasmus | 2006/09/28 at | Permalink

    Fodboldbordet er i mødelokalet.

    Vi må ikke bruge det fordi vi ikke er kunder og ikke har et møde.

    Alle er søde, det minder lige så meget om en restaurant som en bank. Man bliver passet godt på.

    Tjeneren fører en normal samtale med os.

    Jeg får at vide at flytte-sammen-pakken måske er noget for mig.

    9 ud af 10 stjerner.

  12. Bo Drejer | 2006/10/01 at | Permalink

    Claus, jeg er meget enig i dine betragtninger. Rigtig god post!

    Det ER positivt at Jyske Bank forsøget at gøre noget, men jeg kan godt forstå Trine-Marias reaktion. Havde selv via mit job hørt at Jyske Bank havde gang i noget nyt og tophemmeligt, og havde forventet mig noget stort 2.0 noget…og glædede mig da jeg selv er kunde…men må indrømme at jeg blev noget skuffet da deres koncept helt rammer forbi mig. Banken er jo lukket mens jeg er på arbejde, og som du siger fungerer netbanken OK, men meget spræl er der ikke i den….

    Hvis ideen er at de gerne vil i kontakt med de helt unge som har tid om eftermiddagen og DE synes at det er cool at hænge ud i banken, så kan jeg forstå kampagnen da den rekrutterer nye unge kunder…men mig rammer de slet ikke, så lad os håbe et der er et step 2 med masser af innovative og dialog baserede online services.

    Havde egentlig lavet en trackback fra min post, men af en eller anden grund gik der ged i det – vistnok på grund af at jeg postede via min offline blog poster (LiveWriter)…

    /Bo

  13. Trine-Maria | 2006/10/03 at | Permalink

    Rasmus – hvor cool at du faktisk har checket dem ud – jeg ser om, jeg kan få tid til at gøre det samme en af dagene :-) Også rart at du tildeler dem så mange stjerner!

    Og Bo har en pointe – mine forventninger var klart skruet i vejret af udtalelser i Børsen og af kampagneaktiviteter i dagene op mod den store afsløring – og hvad fik jeg så – nye møbler?

  14. Claus Buhl | 2006/10/03 at | Permalink

    NU må du altså ned i banken, Trine-Maria. Og husk at give den fysiske verden mulighed for at være fysisk og ikke bits ;-)

  15. Nikolaj Hendriksen | 2006/10/21 at | Permalink

    Jeg synes at Jyske Banks initiativ er ret interessant og forfriskende i en ellers meget konservativ branche.

    Når det er sagt, virker det interessant, at Jyske Bank i deres reklamer går ud og rammer noget der minder om et ret ungt segment. Det er der nok en god grund til – for de unge har en væsentligt lavere kundeloyalitet end de ældre kunder, og er derfor lettere at flytte – og måske også lettere at fastholde når banken fremstår ung og frisk.

    Men 1) det er altså ikke de unge der sidder på flæsket og er de rigtigt sjove kunder at have for en bank. Ikke her og nu ihvertfald. Så et sådant paradigmeskift bør ihvertfald som minimum ikke skræmme de ældre og rigtigt gode kunder væk.

    2) Jyske Bank er traditionelt ikke særligt åbne omkring deres prisstruktur, og fremstår derfor heller ikke konkurrencedygtige på dette område. Vores (Mybanker.dk) undersøgelser viser at de unge netop primært vælger ud fra pris hvis de skal skifte bank.

    Tager man et kig mod England og USA, er de finansielle supermarkeder i langt højere grad end i Danmark i priskonkurrence. Så hvis vi kan tage den indikator som en retningspil for Danmark, bliver det spændende at se resultatet af Jyske Banks kampagne.

  16. Claus Buhl | 2006/10/21 at | Permalink

    Jeg tror ikke at Jyske Bank har tænkt specifikt på unge som segment for hverken indretning eller reklamekampagne. De har tænkt ‘moderne, tilgængelig bank’. Og fået et relativt ungt udtryk i indretningen af banken – og et helt forkert udtryk i reklamerne. Jeg kan sagtens se ideen i at blive detailhandelsagtig. Og jeg tror ikke det skræmmer nogen kunder væk, tværtimod. Der er en meget fin stemning i de filialer, jeg har besøgt. Og medarbejderne er glade og stolte.

    Men valget af reklamekampagne er helt gal. Bankerne er venlige og imødekommende, mens reklamerne bruger aggressivitet og idioti som virkemidler. Der er uendeligt mange undersøgelser omkring kognitiv dissonans, som burde have fået de røde lamper til at blinke ifm med sådan en reklameide. Rigtig mange seere vil sætte lighedstegn mellem Jyske Bank og JB-figuren – stik imod hensigten. Jeg tror, at banken er blevet solgt på en ide om, at reklame er en overførsel af meddelelser, ikke også et sæt tøj brandet har på.

  17. lars s andersen | 2006/10/27 at | Permalink

    vi har et vædemål igang der går ud på hvem der spiller john b. mvh.lars

  18. Steen Leth-Jørgensen | 2006/11/06 at | Permalink

    Til orientering er der et arrangement i DMF regi den 28 novenber hvor Frank Pedersen, Jyske Bank og Erik Laumann, Nørgaard Mikkelsen giver svar på de mange spørgsmål som er rejst i denne udemærkede blog.

  19. Lone Wegener | 2006/11/09 at | Permalink

    Ærgerligt at se på semf.dk, at arrangementet med Frank Pedersen, Erik Laumand og Jens Ørnbo er udskudt til begyndelsen af 2007.

  20. Ole Andreassen | 2007/01/23 at | Permalink

    Jeg mangler, ligesom Lars Andersen (27/10-06),oplysning om hvem def spiller John B.
    Med venlig hilsen Ole

{ 2 } Trackbacks

  1. Jyske Bank | 2006/09/25 at | Permalink

    [...] Jyske Bank har netop lanceret deres nyeste reklamekampagne, som er skabelsen af et helt nyt image. Jyske Bank skal være en bank, der giver en bedre kundeoplevelse – en bank, der IKKE er et iskoldt styrtbad. For det første leger Jyske Bank med mange farver, som uden tvivl er for at skille sig ud fra eksempeltvis Danske Bank og Nordea. Hele deres designserie er fokuseret på at være imødekommende og anderledes – MEGET anderledes. Indretningen går på et ungdomligt miljø, med åbent café miljø og bordfodbold. Der er fladskærme, trendmagasiner og fisk i loftet(?). Selve reklamefilmen er sat op som en stor nyhed, med foragt og mystificering fra en selvhøjtidelig, pågående og slesk nyhedsrapporter, John B. [...]

  2. [...] Ovre hos Claus Buhl havde vi en længere debat om Jyske Banks nye caféstil da de sidste år lancerede bordfodbold. [...]